Hur föds modetrender?

12Vad som säkert har uppmärksammats den senaste tiden, är hur snabbt både modet för kläder, inredning och annat förändras, jämfört med tidigare.

Knappt hinner plaggen eller varorna ut i butikerna förrän man kan se den nya kollektionen på hemsidor, modeveckor eller mässor. Den senaste trenden blir snabbt utbytt mot en ny. Men vem bestämmer vad som är inne just nu?

Sociala medier – en trendsättare

En trend kan uppkomma överallt. Från några ungdomar någonstans som klär sig på ett visst sätt, eller från idérika personer, fotografer, konstnärer eller i stort sett vem som helst som är lite ihärdig att visa upp något. Dessa nya stilar sprids sedan väldigt snabbt på sociala medier, så därför gäller det för modeskaparna att hänga med. De sociala medierna är en enorm inspirationskälla, och det finns företag som enbart arbetar med detta genom att leta så mycket information som möjligt och sedan visa den på en hemsida eller plattform som sedan kan användas av tusentals designers, modeskapare och formgivare, världen över. WGSN är en sådan plattform.

Trendagenturer och trendanalytiker

En annan trendsättare är trendagenturerna, som finns över hela världen.

På agenturerna arbetar människor och trendanalytiker, vars jobb är att leta inspiration.

Informationen gallras sedan och man tar ut det väsentliga, samtidigt som man samarbetar med andra trendagenturer, nationellt och internationellt. Man sätter sedan ihop böcker med inspiration och teman s.k. “moodboards” som blir till trender. Dessa böcker säljes dyrt till t.ex. modeföretag och på så sätt föds nya kollektioner. Trendbyråer erbjuder också rådgivning av olika slag och de skapar trendmässor att gå på.

Kända personer och företag

Ju mer berömd man är, desto mer kan man dra fördel av det. Trender kan bestämmas av en enda, känd person som börjar klä sig på ett visst sätt, vilket gör att andra följer efter. Många modeföretag som anses vara de allra största, dyraste och exklusivaste i världen, brukar också skapa egna trender. De mindre företagen följer nämligen automatiskt efter, så att deras kunder kan bära liknande kläder. Man drömmer ju oftast om det som är svårt att få, och att kopiera till en viss del, hör till modebranschen.